Bezoek Taj Mahal - Reisverslag uit Agar, India van Alie Wouda vd Tuin - WaarBenJij.nu Bezoek Taj Mahal - Reisverslag uit Agar, India van Alie Wouda vd Tuin - WaarBenJij.nu

Bezoek Taj Mahal

Door: Aliewouda

Blijf op de hoogte en volg Alie

28 Februari 2014 | India, Agar

We hebben lekker geslapen vannacht, alhoewel? Moniek??? Volgens mij snurkt pap toch behoorlijk.
De wekker stond op 6 uur, met 5 uur slapen moesten we het dien. We wilden de opgaande zon bij de Taj Mahal bekijken. Om 1/2 7 zou de tourist gade klaar staan met een plaatselijke gids. Geen minuut later en we reden in die richting. Mr Singh zette ons af bij de kaarten verkoop, en de gids regelde verder alles. We kregen een flesje water en sloffen voor over onze schoenen. Het liep in sneltreinvaart voor ons uit naar een elektrisch treintje ingestapt en volgens mij 5 minuten later weer uitgestapt om te voet verder te gaan. We kregen de opdracht op niets van etenswaren mee te nemen geen opladers etc, die lieten we dus achter bij Mr Singh. Voor de ingang van de Taj MaHal had je twee rijen wachtende mensen, een voor de vrouwen en een voor de mannen. We werden een voor een gefouilleerd, tassen werden gescand en omdat we door Mr Singh gewaarschuwd waren konden we dit overslaan. Het  bezichtigen  van de Taj Mahal de wereld beroemde Hindoe Tempel kon beginnen. Wat een prachtig gebouw/ monument... Echt schitterend, je krijgt er kippenvel van als je dit immens groot gebouw ziet. We kregen een hele uitleg.... Maar kijk naar de foto's die ik op Facebook heb staan. Marmer met daarin bloemen verwerkt met o.a.  koraal,  lapelasoulie etc etc. Lapelasoulie alleen aan de binnenkant, omdat het een hele dure steen is.  De gids wist precies de juiste foto shoots te maken. Geweldig wat een enthousiaste man zeg! Hij vertelde veel over de architectuur; dat alles in symmetrie gebouwd is.  De zuilen iets afwijkend naar buiten toe om van veraf toch de symmetrie te kunnen zien, dus recht. Het gebouw op zich is niet 4 kant maar 8 hoekig. Ze hebben er 22 jaar over gedaan op dit prachtige bebouw te maken.  Nogmaals kijk maar naar de foto's
Na de bezichtiging zijn we teruggegaan naar het hotel om te ontbijten en om ons uit te checken. Wat was er een breed assortiment aan waar tijdens het ontbijt, er was geen nee te koop. Van een simpele toast tot aan een complete warme maaltijd.

Om 10 uur zou Mr Singh ons naar het rode Agra fort brengen, we hadden al onze tassen al gepakt, want we zouden door naar Jaipur. Agra fort werd gebouwd door Akbar. Binnen dit fort ligt een enorm complex met gebouwen in allerlei stijlen. Kijk foto's
We hadden weer een gids, dus goede tips voor mooie foto's en waar wat te zien is.
Onderweg naar Jaipur zijn we nog langs een gigantisch eeuwen oud vervallen iets geweest. Kijk foto's met afbeeldingen van een hindoepantheon, een verwarrende hoeveelheid goden en wezens, antropomorfische symbolen en half-menselijke, halfdierlijke gedaanten. (Elke God heeft een eigen vabana (rijdier) en attributen. Met name tijdens festivals vindt ge gezamenlijke viering plaats in de tempel, maar de dagelijkse puja ( gebed) is voor de meeste hindoes een huiselijke aangelegenheid).
Wat we gezien hebben is Saraswati; godin van de kennis van de muziek, ze is de belichaming van de reinheid. Dan Lakshmi, de godin van de rijkdom. Dan Ganesha, de zoon van Shiva wordt bij elke grote onderneming of handeling aangeroepen. Hanuman de apengod etc etc.

Dan hebben we nog een stop gemaakt bij een nationaal park, waar een ons met een riksja door een km lange weg heen en weer begeleiden. We hebben nog een python gezien en velerlei vogels. Zie foto's

Om 7 uur waren we in ons hotel hebben gegeten en daarna zijn we direct in slaap gevallen.

• 28 Februari 2014 - 21:31

Tiny Wouda :

Lieve allemaal, Dat is wel geweldig genieten daar in India. Heel leuk zo met z''n drietjes. Maak er morgen ook een prachtige dag van,want dan is het 1 Maart. Alvast onze hartelijke gelukwensen.Voor allemaal een dikke knuffel en de hartelijke groeten van papa,opa en mama,oma uit panningen.

• 28 Februari 2014 - 23:18

Jettie Krebbers:

hallo Wereld reizigers; wat maken jullie geweldige dingen mee, het zitten op de kameel staat je goed Alie.
    Voor Siep dadelijk van harte gefeliciteerd , een verjaardag vieren op een prachtige plek.
    Liefs Jettie