Woensdag 26 februari Jaipur - Reisverslag uit Agar, India van Alie Wouda vd Tuin - WaarBenJij.nu Woensdag 26 februari Jaipur - Reisverslag uit Agar, India van Alie Wouda vd Tuin - WaarBenJij.nu

Woensdag 26 februari Jaipur

Door: Alie wouda

Blijf op de hoogte en volg Alie

01 Maart 2014 | India, Agar

Woensdag 26 februari Jaipur (stad van de overwinning) Jaipur is omgeven door een versterkte muur met zeven poorten. Wordt ook wel de pink city genoemd, omdat het allemaal in deze kleur is geverfd.

De wekker stond weer om 8 uur, trouwens heerlijk om eens lekker in eenzelfde Hotel te kunnen blijven. Ook de lunch was weer geweldig. Elke keer na het eten moet je een soort en met van Enquete invullen; hoe de bediening is hoe het eten is etc etc.
Vertrek vanochtend was 9 uur we gingen via een stop bij de Hawa Mahal, een grillig onderdeel van het rijke architectonische erfgoed van Rajastan. Er zat daarbij in de buurt nog iemand een slang toe fluiten ;-). Van een afstand maakt ik een foto, maar hij riep me toch na voor een tip, haha hij had het toch wel gezien. Het Amber Fort waar we met die een olifant naar toegebracht werden. Het fortpaleis van Amber was de citadel van de Kachhawahadynastie tot 1727, toen de hoofdstad naar Jaipur werd verplaatst. Bij belangrijke gelegenheden bleven de vorsten hier komen om de zegen van de familiegod, Shila Devi, te vragen. De citadel werd in 1592 door Man Singh I  gebouwd op de restanten van een 11e eeuws fort. De verschillende gebouwen die Jai Singh I (reg.1621-1667) toevoegde, vormen echter het hoogtepunt. Het was een geweldige ervaring, we stonden in de rij te wachten en weer allemaal verkopende mensen . Maar ze bleven aandringen tjonge jonge akelig zeg. Siep maakte foto's maar het werd hem haast onmogelijk gemaakt omdat fotografen zelf foto's wilden maken en verkopen natuurlijk. In het Amberfort namen we een gids die ons weer van alles vertelde, ook over een beeldhouwwerk zie foto, waar je al de ... Dieren in te vinden zijn; slang Schorpioen etc etc.
Er was toch een fotograaf die een foto van ons nam toen we boven waren, maar we zeiden tegen elkaar ik snap niet dat deze fotograaf ons niet opgezocht heeft, maar eenmaal weer bij mr Sing aangekomen stond hij daar al, haha. We zijn nog even bij het waterpaleis uitgestapt; een romantisch zomerverblijf voor de Jatvorsten.   Daarna naar een textielfabriek, eerst beken hoe 2 jonge mannen een stempel tamponneerde op een kantoenen  doek die weer op een eikenhouten dikke plaat lag. Was de doek van zijde, dan lag op de eikenhouten plaat,nog een laag rubber. Op dezelfde afdeling  zag je ook hoe stoffen werden bewerkt van de geverfde kleden, met kralen, gouden garen etc etc. Dan naar de kanten klare kleden. We mochten gaan zitten, kregen drinken, we moesten ons goed voelen en vertrouwd, want we waren tot niets verplicht,ze wilden graag iets laten zien en niets dwingen. Een last viel van mijn schouders. We aanschouwden het hele circus, er werden prachtige kleden geshowd sari's ec etc. Het was allemaal hand gemaakt en met natuurlijk stoffen geverfd. Er werden prijzen genoemd en we konden het kopen en laten vervoeren naar Nederland. We hebben daar een mooi kleed gekocht en een Sari voor Moniek, de prijs viel toch behoorlijk tegen, nou ja het zal wel. Nog bij een juwelen fabriek langsgereden bekeken hoe ze werkten, maar ik heb maar anel gezegd dat ik niet van sieraden hou, we stond na 5 min. al weerbuiten.  We zouden nu naar een Monkey palace gaan midden in d bergen, we reden langs Moslimwijken wat een armoede troffen we daar aan, krotten kriskras in elkaar naast elkaar en op elkaar gebouwd, kinderen die half naakt met vieze snoetjes rond liepen en voor hun krotten lag een stapel afval waar weer koeien in zaten te eten. Vlakbij het Monkey palce was een bedeplaats voor mediterende en het voedsel aanbod is heel minmaal, het schijnt een erg beroemd te zijn. Maar wat leuk al die apen, geweldig en die man; the Monkeyman hoe hij wordt genoemd. Bekend bij animal planets en national geografics, google maar eens. We kwamen aan met pinda's hij kraamde iets van DA Da en daar kwamen al velen aan. We konden ze gewoon voeren vanuit de hand, prachtig  wat mooi. We genoten ervan, zelfs Siep raakte geïnspireerd en begon de apen te voeren.

• 01 Maart 2014 - 13:55

Famailie Verhoijsen:

Jullie heel veel mee wat een belevenis. India kent twee gezichten bittere armoede en prachtige architectuur. Geniet ervan. Groetjes uit Beringe

• 01 Maart 2014 - 20:17

Els: