De eerste dagen van onze reis - Reisverslag uit Agar, India van Alie Wouda vd Tuin - WaarBenJij.nu De eerste dagen van onze reis - Reisverslag uit Agar, India van Alie Wouda vd Tuin - WaarBenJij.nu

De eerste dagen van onze reis

Door: Alie Wouda-van der Tuin

Blijf op de hoogte en volg Alie

24 Februari 2014 | India, Agar

Om 1/2 6 zijn we vertrokken vanaf huis naar Düsseldorf. De auto staat in parkeerplaats 5 2e verdieping nummer 1169. Vorige keer konden we nl. Onze niet meer terugvinden.
We hebben onze backpacks  afgegeven en zijn op weg gegaan naar de gate waar we door de douane heen moesten. Eenmaal er doorheen konden we niet meer terug dus ik vond dat we even moesten wachten, er kwamen als verrassing enkele vriendinnen nog uitzwaaien, maar Moniek de ongeduldige trapte daar niet in natuurlijk. Hoezo kunnen we niet naar de gate? Wat een onzin en wat moet papa met al die Duitse boeken, waar Siep zogenaamd in aan het neuzen was. Oké ik heb het dan maar verteld en we draaiden ons om en daar stonden Ellen en Sharon al. Moniek vond het heel erg leuk. Na de koffie zijn we dan maar gegaan en ja hoor Siep werd weer gecontroleerd. Alles verliep vlotjes, alhoewel we hadden toch enige vertraging doordat er ijs op de vleugels van het vliegtuig zat. Maar  uiteindelijk vertrokken we. Het was 21.15 uur. De Emirates, ons vliegtuig, zag er erg luxe uit. We konden uit allerlei films kiezen, je kon gamen etc etc. Moniek zat een stoel voor ons helaas wilde een passagier niet gaan wisselen. Maar het was uiteindelijk geen probleem. Van slapen kwam het niet en toen we dan in Dubai aankwamen was het daar al licht en 2 uur later in tijd dan in nederland. Ik heb mijn ogen niet uitgekeken op het vliegveld, op internet zag het er toch een stuk luxer  uit. Daar 4 uur rond gehangen en ontbeten; een lekker smoothie en fruit, hoppa 30€ maar vooruit dan maar en daarna gingen we maar weer naar de gate. In het vliegtuig ben ik heel snel in slaap gevallen, ik had natuurlijk de hele nacht nog niet geslapen. Ik heb niet eens gemerkt dat we 1 1/2 uur vertraging hadden. Ik werd pas weer wakker toen we eten kregen. Wat het was?? Zoete bolletjes in olie plat brood... De naam wist ik toen nog niet wat gele nootjes, pittige rijst en salade. We kwamen  ongeveer 16.00 uur plaatselijk tijd in Delhi aan. Onze spullen gepakt cash geld gepind en op zoek gegaan naar een taxi. De eerste ervaring met het drukke leven, bekijk de foto' s maar want dit is niet na te vertellen, ik probeer; loslopen aapjes inderdaad koeien op de weg, massa mensen naast voor achter driedubbel, toeterende auto's en ik werd er bang van overal polities. Er waren nl. Verkiezingen en daardoor konden er gevechten optreden. Hierdoor waren er wegen afgezet.  Een en al gekkenboel in de stad. En dan ook nog ons hotel die niet te bereiken was door de demonstraties. De chauffeur had gebeld en het bleek ook nog eens het vol te zitten, maar we konden gelukkig naar een ander prachtig hotel. Oke als je dit prachtig noemt. Het stonk naar een oud cafe, iets van oude meubelen.. Maar verder gewoon niet op letten ieders een eigen kamer heerlijk "scherp" gegeten en een heerlijk nachtje gedraaid. Onze eerste dag in Delhi.

2e dag 24 Februari
Ik werd om 1/2 8 wakker en zag Siep al naast het bed zitten, hij had nu pas tijd om zich voor te bereiden over alles in India.
Gedoucht; op een krukje stond een emmer en in de emmer hing weer een klein emmertje, dit uitgeprobeerd en toen uiteindelijk toch warm water uit de kraan kwam ben ik daar toch maar onder gaan staan. Toch niet zo primitief dan dat het leek!    We hebben ontbeten; geroosterd wit brood, een gebakken ei en ja hoor niet te eten omdat het zo ontzettend scherp was. Een glaasje jus, heel zoet en een kan koffie verdunt met hete melk.

Wat woorden geleerd; Namasta voor iedere begroeting, Tike is oke, Nee is na en Ja is hang. Als je dat zegt dan laat je een goede indruk achter, zei iemand van het Hotel . Ook vertelde hij dat hij ons naar een reisbureautje zou brengen. We liepen naar beneden en ja hoor daar zat hij al op ons te wachten. Het reisbureautje lag een straat voor het hotel, waar deze meneer ons naartoe bracht. Onderweg kwamen we loslopende geiten, veel straathonden en varkens tegen. We vertelden tegen de reisorganisatie wat we van plan waren en hij regelde verder alles. Het plan is met een privé chauffeur ons te begeleiden de hele route. Vertrek Dehli naar Agra, van Agra naar Jaipur daar blijven we 2 nachten, van Jaipur naar Pushkar, ook daar verblijven we 2 nachten, daar vandaan gaan we weer terugnaar Dehli, om vandaar uit naar Nagpur te vliegen om Moniek in Sevagram te brengen. Daar blijven we ook 2 nachten en vliegen vervolgens naar Mumbai (het vroegere Bombay) waar we 2 nachten blijven en vliegen we daarna om 8 uur richting Delhi waar we het vliegtuig van 4 uur pakken weer richting Dusseldorf. Alles werd daar geregeld binnen een uurtje en van een jonge jongen die daar op een bank zat kregen we een kopje thee met melk en suiker. Overal heb je weer hulpjes van hulpjes prachtig hoe het daar gaat. De privé chauffeur reed met ons terug naar het hotel de tassen werden door hulpjes weer gehaald waar ze een fooi voor kregen. Gebruikelijk is het daar om ongeveer een euro, dus 100 roepies te geven. Met de chauffeur reden we weer terug naar het reisbureautje die o.a. de tickets van de vluchten aan het uitprinten was en zijn daarna vertrokken.

De reis
Om ongeveer 12.30 uur reden we richting Agra dat is vanaf New Delhi 240 km  nu 3,5 uur rijden omdat het druk is, anders doe je er 2 1/2 uur over.
Hij liet ons nog van alles zien; het giga groot parlement 's gebouw, zie foto's, De Indien Gate, aan de linkerkant van het parlements gebouw die tijdens de eerste wereldoorlog geplaatst is, waar al de namen van overledenen opstaan.
Vervolgens zijn we naar de Humayuns Tomb gegaan; behoort tot een van de wereld monumenten. Waar we een uurtje rondgelopen hebben.  De Tombe van de Mogolkeizer Humayun. Het is een inspiratie bron geweest voor de bouw van de Taj Mahal. Een uurtje in de heelijke 27 graden zo gelopen en alles bekeken. Weer in de auto gestapt waar en hoe verder we van Delhi af waren des te rustiger het werd. Zo nu en dan loslopende varkens, mosterd planten, koeien, paarden opgedroogde vlaaien van koeien waarop de vrouwen koken. Althans als stookgrei gebruiken. Richting Agra werd het steeds meer en meer drukker. Onze "Shink" liet ons weer een of ander Tombe zien; Tomb of I ' Timad-Ud-Dalah, waar we weer even mochten rondkijken. Haha we moesten voordat we de graftombe bezochten onze schoenen uit doen en na de tocht en we de schoenen weer aan wilden trekken moesten we een "tip" geven. Haha mooi niet! Wij hebben er niet om gevraagd om de schoenen uit te doen toch? We waren erg dorstig en kochten daarom wat flesjes water. Maar daar stond een horde arme kinderen en liepen achter ons aan, ze smeekten erom met hun ondeugende vieze snoetjes en lopende op blote voetjes met versleten kleding ons om wat drinken. Ik gaf een kindje een flesje en Moniek gebaarde delen, maar in een nowtime was ze weg en zagen we al die andere kleine kindjes met lege handjes staan, helaas kindertjes!! Oh zielligggggg
Ja en dan eindelijk stonden we dan aan de achterkant van de Taj Mahal die we konden bezichtigen met een  de ondergaande zon! Het schijnt dan erg rood op te gloeien en dat moet je een keer gezien hebben! Kijk naar de foto's

Daarna werden we bij ons hotel gebracht, een prachtig hotel, volgens mij wel een 5 sterren hotel met fonteinen ervoor, goed geklede piccolo's die ons begroetten, we kregen een krans van bloemen het kon niet op,een giga groot hotel de naam van het Hotel is Jaypee. Het hotel heeft 4  restaurants geweldig wat een mooi hotel. We hebben in een typisch noord Indisch restaurant gegeten wat natuurlijk weer erg pittig was, maar we hebben genoten. Het was een erg leuke eerste nieuwe dag met veel nieuwe informatie en nieuw indrukken die we nu even moeten laten bezinken. Dus weltrusten...

• 24 Februari 2014 - 20:11

Kim:

Super leuk mam! Ik mis jou alleen op de foto's. Al veel mooie kleuren en doeken gezien bij die vrouwen? Super! Veel plezier en doe voorzichtig! XxXxX

• 24 Februari 2014 - 22:13

Truus Verhoijsen:

Hallo Sep, Alie en Monique

alles onder controle? Zo te lezen wel. wat een leuk verhaal. Lopen er gewoon dieren los in Dehli?
    Wat een ervaring. Veel plezier en "blijf goed bij elkaar" zou mijn moeder zeggen.
    Veel plezier!

• 25 Februari 2014 - 00:45

Jettie Krebbers:

Hallo wereld reizigers;
    Blij dat jullie het goed maken, heftig om dit zo mee te maken, vooral kinderen die om water vragen !!!
    Hoop dat jullie volop blijven genieten.
    Warme groet uit Holland. (14 graden vandaag).

• 25 Februari 2014 - 10:49

Diny Kersten:

Hallo Siep Alie en Monique

Erg leuk om zo,n reis te maken, je zult wel van alles meemaken en veel zien.
    Het is wel een groot verschil met ons kikkerlandje zo te lezen in je reisverslag, maar een hele mooie reis gewenst.
    Ik ben erg benieuwd naar jullie avonturen.

Een goede reis en tot ziens in Beringe