Immuno-histochemie - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Alie Wouda vd Tuin - WaarBenJij.nu Immuno-histochemie - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Alie Wouda vd Tuin - WaarBenJij.nu

Immuno-histochemie

Door: alievandertuin

Blijf op de hoogte en volg Alie

12 Mei 2011 | Tanzania, Moshi

Dinsdag 10 mei

Op de histologie heb ik coupes gepakt van een appendicitis en gevraagd aan lilian of deze coupes die ik aanwees, huidjes bevatten,. Vol overtuiging beaamde ze het en ben ik, weer zonder Yona begonnen. Ik heb een verdunningsreeks gemaakt van CD 45, Pan keratine, die maandag mislukt waren en vimentine nog een keer., ik had toch wat coupes over. De pan keratine zou ik Yona weer op nieuw laten doen.
Ik was druk bezig met:

Recommended Staining Protocol

1. Deparaffinize and rehydrate tissue section.
2. To reduce non-specific background staining due to endogenous peroxidase,
incubate slide in hydrogen peroxide for 10-15 minutes.
3. Wash 2 times in PBS or TBS wash buffer.
4. If required, incubate tissue in digestive enzyme or perform appropriate
HIER pre-treatment.
5. Wash 2 times in PBS or TBS wash buffer.
6. (Optional) Apply Pre-antibody Blocking Solution (NGS) and incubate for 5
minutes
at room temperature to block non-specific background staining.
7. Wash 2 times in PBS or TBS wash buffer).
8. Apply primary mouse or rabbit or rat antibody and incubate according to
manufacturer's protocol.
9. Wash 2 times in PBS or TBS wash buffer.
10. Apply Post-antibody Blocking and incubate for 15 minutes at room temperature.
11. Wash 2 times in PBS or TBS wash buffer.
12. Apply Poly-HRP-Goat anti Mouse/Rabbit IgG and incubate for 30 minutes at room temperature.
13. Wash 2 times in PBS or TBS wash buffer.
14. Incubate with peroxidase-compatible chromogen
15 wash 2 times in destilate water
16 Haematoxiline 20 sec
17. clean with water
18. rehydrate
19. Counterstain and coverslip.

Ik zal hier verder niet over uitweiden. Yona is de rest van de dag er niet geweest.

In de namiddag;
“gisteren ben ik hier ook geweest” en heb 4 x 4 meter stof gekocht, ik kwam thuis en zag dat ik slechts 2 lappen stof gekregen heb. U hebt zich waarschijnlijk vergist, “Nee” zegt de winkel juffrouw, je hebt het niet goed begrepen” :. Een lap stof bestaat uit 2 katinga’s. “Ja”, zeg ik, dat weet ik, ik ben hier nl. eerder geweest met nog een mevrouw, kunt u zich dat nog herinneren? Ik heb destijds dezelfde bestelling opgegeven en moest daarvoor 24.000TSH betalen . Nu heb ik 2 lappen voor 24.000 TSH. Een meneer greep in en zei tegen haar: “geef haar die andere twee lappen stof nu maar en doe niet zo moeilijk. Er volgde een gebrabbel in het Swahilli’s en ik kreeg nog 2 lappen stof mee. Voor ik weg ging zei ik nog: “kwaherie”, wat tot ziens betekend. Wat betreft de kleding; je kan aan het uiterlijk van de mensen zien of ze arm zijn of rijk. De armste mensen dragen katenga’s, een lap stof over hun middel geslagen en tot op de grond. Diegene die wat meer geld hebben, maken van een katenga een jurk met hoofddoek en blouse en dat terplekke, voor de winkels die textiel verkopen. Je vind ze in al de straatjes. En tenslotte de welgestelde mensen hebben kant en klaar gekochte kleding; zwarte broek met colbert voor de vrouwen of spijkerbroeken voor de jeugd, tot modieuze kleding. De mannen daarentegen dragen allemaal bandplooi broeken die ze ook laten maken op maat voor een textiel winkel. De armere mensen dragen de kleding oversized, mogelijke 2e hands, Deze conclusie is een interpretatie van mijzelf.

Vandaag hebben Sieo en ik een uitnodiging gekregen van Gearge Semango die zaterdag 14 mei gaat trouwen met Happyness Kumburu. children are loved but not allowed. dat heb ik nog nooit op een kaart gelezen, in de katholieke kerk; Ushirika wa Neema, 8.00 uur Swahillische tijd en 2.00 uur Pm onze tijd. Daarna receptie vanaf 18.00 uur.
Gezellig en erg interessant om een Tanzaniaanse bruiloft mee te maken.

In het vorig verslag heb ik verteld dat ik stoffen zou kopen en daarvan kleding laat maken. We liepen winkel in, winkel uit voor de juiste kleur. Er zat nu haast bij want tijdens een bruiloft in Tanzaniaanse kleding te lopen met een europees model is natuurlijk heel bijzonder. Ondertussen hebben we stof gebracht bij een coupeuse voor de winkel van het Indische vrouwtje. Er zou een hoes voor 2 kussentjes van gemaakt worden.

Dinsdag avond hadden we afgesproken om met 5 man uit eten te gaan bij de chinees. Het spoelde van de regen en het was aarde donker door de zoveelste power cut.
Woensdag 11 mei heb ik mezelf een dag vrij gegeven, Siep zou om 8.00 uur zich voorstellen tijdens de klinische lessen, samen met Joep van Galen; viroloog. Prof Joep is hier 14 dagen en moet de bacteriologie helpen met het interpreteren van PCR kleuringen. (vaststellen met wat voor virus je te maken hebt, te zien aan het DNA) Ik wilde nu wel eens wat langer kennis maken met onze house keeper Anna en onze verstopte riool laten maken. door Mate 3 Dagen op een emmer zitten vind ik wel genoeg. Omdat Anna er nog niet was, ben ik de compound opgelopen op zoek naar Mate. Ik wist zo’n beetje waar zijn werkplaats was en al lopend naar hem kwam ik gigantische mooie Aloë vera’s tegen, die haal ik straks op voor in onze potten op het terras. Waar ik dacht waar de werkplaats van Mate was bleek een huis te staan. En omdat de paadjes door de regen zo drabbig was ben ik direct naar de ingang gelopen in de veronderstelling dat zij wisten waar Mate was. Watje wat ik altijd heel vreemd vind? Ik kom vaak op het juiste moment op de juiste plaats, want ik hoorde van hen dat Mate net aan kwam lopen daarom kon ik hem direct vragen of hij naar onze toilet wilde kijken. Hij was dinsdag al bij ons geweest, maar er was niemand thuis. Oh wat goed dacht ik, hebben ze de boodschap op de pathologie toch goed door geven. hij zou zo komen. Een uur later kwam hij, maar Anna was er nog steeds niet. Er bleek een wortel van een boom in het riool te groeien. Mate heeft het er weggezaagd. Direct nadat Mate klaar was en hem gevraagd had of je zomaar deze plant mag meenemen, zei hij het is omkruid, dus dat mag. Twee grote Aloë vera’s ben ik gaan halen. Goh wat een klus. Al lopend in de hitte met twee zware planten in beide handen, met stekels al prikkend in armen en benen liep ik naar een huis. En dan is er geen enkele Tanzaniaan die te hulp schiet hè. Ja toen ik weer terug was bij ons huisje kwam direct Anna aangelopen. Ze was er eindelijk en pakte een plant uit mijn handen en zette het in een van de potten. Ik wilde met de taxi naar Moshi gaan om daar kleding van te laten maken, maar de dag was bijna om en omdat ik het huisje al schoon gemaakt en de was met de handen gewassen ha, was er voor Anna niet veel meer te doen. Ik had natuurlijk al een plan in mijn hoofd en dat was, Anna zou met de lappen stof naar Moshi gaan en daar kleding van laten maken. Ze aarzelde in het begin wel wat, maar nadat ik haar de uitnodiging van de bruiloft liet zien en ik graag de kleding klaar wilde hebben, ging ze ermee akkoord. Als voorbeeld heb ik haar een broek meegegeven en een giletje en geld voor de taxi en het maken van de kleding. Met de bus, wat ze liever wilde ging ze om een uur of ½ 3 naar Moshi en Vrijdagochtend komt ze weer en neemt ze de kleding mee. Ik ben natuurlijk heel erg benieuwd of de boodschap goed over gekomen is. Want met allerlei hand gebaren maakte ik het haar duidelijk.
Dit heeft een vervolg.
We zouden vandaag een pizza gaan halen, nadat we een smsje zouden krijgen. Maar we hadden nog geen smsje gehad, dus ik heb even gebeld. Er was toch power cut geweest en daarom kon hij dus geen pizza maken. Morgen dan maar, als we dan maar niet weer last hebben van power cut.
Weer aten we groente met pasta, het klinkt saai, maar je kan zoveel variaties maken, we zijn er in ieder geval nog niet op uitgegeten. We waren net klaar met de afwas, ging de telefoon, Anne-marijke: “kom je vanavond nog naar het koor”?
Dat was ik al helemaal weer vergeten: “natuurlijk kom ik”, Siep komt niet want hij heeft geen zin. Maar na een ½ uur kwam Siep toch ook, omdat er te weinig mensen waren, zijn we maar een borrel gaan drinken. Buiten Anne-marijke en Ben om waren er nog 3 blanke Tanzanianen. Wat ik van de verhalen opving was dat een van hen, een koreaanse trouwens, het gemaakt hebben hier. Samen met haar man, een echte Tanzaniaan, hebben ze een top functie bij de ….bank. Ze hebben wel 4 huizen. Maar dacht ik, waarom investeren zij niet in ontwikkeling’s werk. Daarop kreeg ik direct antwoord. Ze zijn nl. bezig met het kweken van Mushroom’s op afval van fruit en groenten. Ze had een tasvol meegenomen en we moesten het product promoten. Eigenlijk kon ik me niet bedenken waar en bij wie ik het moest promoten en voor de gijn zei ik: “ik ga wel met een standje voor bij het ziekenhuis staan”, naast diegene die water verkoopt.

Waarom Anna niet was gekomen? Ze moest met haar dochter naar het ziekenhuis ;) Dat kon ze ook heel goed in het Engels zeggen.

Vandaag was Yona er wel. Ik vroeg hem waarom hij er 2 dagen niet was geweest en het niet aan mij doorgegeven heeft. Hij moest iets regelen voor zijn nieuwe huis en had het doorgegeven aan zijn collega’s. Na de bepalingen zijn we bezig geweest met een power point presentatie over immuno-histochemie die ik van Bob van Woerdt gekregen heb. Kevin zou nog wat van mij van 20 jaar terug inscannen en opsturen. Ik moest hem uitleggen waar het lag etc. en een kant en klare ppp is natuurlijk fantastisch, ook begreep ik van Yona dat er een beemer is. Dat moet lukken voor 82 man.

Aan George had ik gevraagd wat hij voor zijn wedding wilde hebben. Een elektrische water koker. De eerste winkel waar ze dit verkopen, vond ik de prijs wat aan de hoge kant. Wat afdingen hielp niet, ik draaide me om en liep weg. We hadden trouwens lol in die winkel. De volgende winkel 65000 TSH. Nee nee zeg ik 30000. Ze waren heel zielig aan het praten en dat het een familie bedrijf is en ze voor die prijs geen winst maakten. Ik zei: “oke”, dan ga ik weer weg. We liepen naar de overkant o de gemaakte kussenslopen te halen en komt die verkoper weer achter me aan. Oke zegt hij, kom maar. Voor 30000 TSH dus. Hij probeerde daarboven op nog 500 TSH te doen. Oke zei ik. Kom ik in een andere winkel is dezelfde waterkoker voor 15.000 TSH te koop.

We hebben al weer verschillende afspraken staan. Vrijdag lesgeven, zaterdag bruiloft, zondagmiddag een wandeltocht met een groep mensen van hier en s’avonds bij een röntgenoloog van 84 jaar eten, die op een van de eerste foto’s staat.


  • 12 Mei 2011 - 20:05

    Mama:

    Het was weer heel mooi om jullie verslagen te lezen.En zo al jullie belevenissen mee te maken. We gaan er even echt voor zitten. In Beringe gaat alles goed. Lieve groetjes voor jullie allebei en een dikke knuffel.Papa en Mama Wouda.

  • 12 Mei 2011 - 20:16

    Tante Tjitske:

    Jullie hebben het wel erg druk .
    en dan ook nog daar naar een trouwerij. van het ziekenhuis wat jij daar doet daar snap ik niet zo veel van.maar geniet er maar van.je doet veel indrukken op. daar..veel plezier.oom Iene en tante Tjitske

  • 12 Mei 2011 - 20:20

    Petra:

    tjonge zus, wat een verhalen. Wat ontzettend leuk om te lezen. En wat heb je het druk en alles lekker aan het regelen. Volgens mij zit je helemaal in je element En binnen no time kent heel Tanzania Alie en willen ze je niet meer kwijt ;-).
    Dikke tút

  • 13 Mei 2011 - 09:39

    Mariet Sillekens:

    Hallo Alie en Siep
    Ik kijk iedere keer weer uit naar je nieuwe verslag ik vindt het een heel mooi vervolgverhaal zo te lezen ben je al aan veel dingen gewend zoals op een emmer zitten .
    Het gaat snel er zijn al 2 weken voorbij geniet er maar van en Zaterdag een mooi bruiloftsfeest ik denk dat je dat niet snel meer mee maakt
    Groetjes aan jullie Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Mijn man Siep Wouda gaat als Patholoog in Tanzania werken en omdat ik 15 jaar als Pathologisch Analist gewerkt heb, vroegen ze of ik het Lab op wilde zetten.

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1887
Totaal aantal bezoekers 65441

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 07 Maart 2014

India

29 April 2011 - 13 Juni 2011

6 week naar Tanzania werken in een ziekenhuis in M

Landen bezocht: